Alla inlägg under april 2009

Av Marie - 28 april 2009 10:16

har inte undersökt den här sidan fullständigt så jag kan inte svara på om den är politiskt korrekt. jag sökte efter lämpliga välgörenhetsprojekt att skänka pengar till i Tunisien, gärna projekt som rör kvinnor. Dock är det svårfunnet. däremot fann jag denna sida med länkar till One voice, ALjazira, Helsingforskommiten och mycket annat, dessa länkar fann man när man scrollade ned, men inget om hur man kan göra för att skänka pengar till lovvärda projekt i Tunisien. Jag försöker lätta mitt turistsamvete eftersom vi ska åka dit. JAg har läst på regeringens hemsida att demokratin fungerar sådär liksom mänskliga rättigheter men om man jämför med många andra länder är det ett rätt juste land. 50 procent av stadskassan går till utbildning av pojkar och flickor fri sjukvård osv. De som föll utanför systemet var de arbetslösa och arbetslösheten var 2007 14 procent. hmmm.

men här är iaf länken:

http://forumforfrihet.blogspot.com/2008/11/ranias-kamp-mot-stereotypa-stereotyper.html


Av Marie - 27 april 2009 22:34

så beror det på vilket humör jag är för att bestämma hur jag ska se på mig själv. Visst kan det vara skönt att intala sig att allt är toppen. Jag läste Mia Trönblom en gång när mitt liv sög så inihhelvete. Faktiskt var det ugnefär ett och ett halvt år sedan. Jag följde maniskt sida upp och sida ned hennes "lisvvisdom" tills jag tröttnade på det.

I stället knarkade jag sedan ett tag "The secret" för att orka med livet. Jag tryckte in alla fyra cd i bilen och körde och körde och lät den skölja över mig. Det kändes lite bättre. The Secret  var lite bättre, men jag ogillade passagen om pengar, eftersom den var väldigt amerikansk började jag genast tänka på alla dem som inte väljer sitt liv, jag tänkte på dem i slummen i Indien bland annat. Sedan tänker jag på på framgångsteologin som driver tesen om arvssynden, att den som har det dåligt har sig själv att skylla. Ungefär omvänt till newageflum, den som är fattig och sjuk och eländig har sig själv och sina negativa tankar att skylla. Blame on you. Stigmatisera den som inte har vett att tänka sig till en armanikostym eller en biljett till New York tur och retur. ELler ännu hellre, varför inte stigmatisera alla som inte tänker som jag.


Naturligtvis är jag ambivalent i det här med tankar. På min köksdörr sitter ett citat av Walt Disney "kan du drömma om det - kan du göra det" på toalettdörren ett annat av Elanor Roosevelt "Framtiden bor hos den som tror på allt det vackra i sina drömmar". Jag brukar mata mig själv med målbilder och positiva tankar för att väga upp tillvarons hundar som nafsar en i hälsenorna. Det brukar bli en juste balans om man säger.

På senare år har jag dessutom upptäckt att jag blivit rätt andlig. Vet inte vad det beror på, kanske livets prövningar, kanske att man uppnått den gyllene medelåldern. Jag brukar både be och meditera och jag drömer om att kunna vandra hela vägen längs Santiago Dela Compostela.

Thats it.

Så kom inte och säg att jag är en negativ djävel. då djävlar.

Av Marie - 27 april 2009 11:31

Dramaten låter sina anställda blogga om vad de vill.


http://dramatenbloggen1.wordpress.com/author/mogdrama/

Blogg som heter sceningången och där skriver Daniel Alling så här:

Måste avsluta med att säga att jag är väldigt glad att Dramaten har dragit igång en blogg där konstnärer får uttrycka sina åsikter om precis allting. Initiativet är kanon! Jag tycker att Dramaten borde skapa en blogg där alla som arbetar på dramaten kan få möjlighet att diskutera teater, konst och kultur helt öppet. Ju högre det är i tak desto bättre. Jag tycker inte om snacket om “det löser vi internt” Det är för mycket maffia.Jag tänker fortsätta blogga på min hemsida www.morganalling.com. Postat i Reflektioner | 2 kommentarer » //

 Det är kanske därför den är så rolig. Det verkjar ju som om de får skriva precis vad de vill. Men man vet ju aldrig. Det kanske finns någon liten fascist som springer kring med en lång hård linjal och likt Stig Järrel i filmen Hets slår den på fingrarna. "aj, aj aj"

tänka sej...

Av Marie - 27 april 2009 07:33

jag sitter här i köket och ska preci skriva hur högt katten tuggar på sina kattkulor närjag ser att det är grannens katt som smitit in och ställt sig vid vår kattskål för att äta. Han är bror till vår katt Oskar. Han är så söt, men min sambo fick nog när han började hänga hos oss för mycket så han slänge ut honom under dramatiska former och konstaterade att vår dörr skulle för alltid vara stängd för den katten. Mend et bryr han sig inte om och han verkar vara väldigt hungrig. Jag låtsaas att jag inte ser honom och låter honom äta, han är ju så söt.

Av Marie - 26 april 2009 19:34

red red wine sjöng han en gång Bobban Marley. Själv sitter jag och belönar mgi med ett stort glas vitt vin efter att ha skrivit utkast till fyra platsansökningar. "fy fan vad jag är bra" för att citera vissa studentsånger som brukar sjungas från lastbilstak.


Av Marie - 25 april 2009 11:05

önskar jag hade en vapendragare, som jag kunde säga "du och jag mot världen" till. Nu är det ofta jag mot världen. Det är jobbigt när allting vilar på ens axlar. Om jag skulle ha en dålig dag och skita i allting, skulle det liksom rasa samman.

Av Marie - 24 april 2009 17:41

i tiden läste jag i tidningen om en rysk journalist som hette ANna Politkowskaja

hon hade dödats av någons kulor för att honv ar sanningen på spåren.

Den svenska yttrandefriheten är grundlagsskyddad sedan 1766 (tror jag det var, rätta mig om jag har fel). Förförra gången jag var i stockholm såg jag en intressant utstlälning. Den bar rubriken Yttrandefrihet Var går gränsen.

http://www.nobelmuseum.se/zino.aspx?articleID=11178


Cencur slår till i diktaturer som Sovjet en gång var, som Vitryssland ännu är...Utan att vara utrikesexpert tycker jag att Putin i Ryssland är otäck. Det är otäckt att den som säger och skriver för mycket i medierna i Ryssland riskerar en kula.

Anna POlitkowskaja dog för sitt mod. Hon valde sanningen.


Isak Dawitt - hoppas han friges snart. Vem bryr sig om alla som sitter och skakar galler i Burma, i Kina...osv.


Det finns så många som bär på elden och viljan att skriva sanningen. Det finns så många som har förmågan att formulera ord, meningar som kan reta.


I diktaturer älskar man positiva nyheter. Sanningen får man leta någon annan stans. Min bror var på Cuba för att sätta upp ett papeprsbruk. Det var medan Castro still was going strong, på nittiotalet. När han skulle hålla ett tal till nationen fanns det elektricitet. Alla cubaner passade därför på att tvätta och städa och ingen, nästan ingen såg Castro tala på teven. I teve handlade alla dåliga nyheter om USA, men cubanerna själva drog sina egna slutsatser. När de såg stormen vräka omkull de amerikanska bilarna eller blåsa taken av husen, bildade de sig en egen uppfattning "hmmmm. med så stora bilar och rejäla tak, borde det vara ett land med välstånd" resonerade cubanerna som slutat tro på de nyheter tidningarna publicerade.


Det är när mängden positiva nyheter blir för stor som sanningshalten kan i frågasättas. Print no harm, blame nobody. Är det ett ledord för dagen...det börjar kännas så. Det känns som det blir svårare att andas. Den tyste censorn går igen, sveper genom lokalen ser över allas axlar. Den tyste censorn hjälper oss att censurera oss själva. Den tyste cencorn finns snart över allt inuti mig, inuti dej - kanske borde vi ange den som skriver ett sanningens ord. I en diktatur vet man aldrig vem som är angivare, väggarna har öron, överallt finns ett vakande öga.

Jag blir så irriterade på alla näringslivssnubbar som klagar på att vi skriver negativa nyheter. Då har jag lust att säga, köp en pravda från sovjettiden, eller varför inte China Daily - där finns endast positiva nyheter. Sanningen bor någon annan stans. Det blir så jobbigt när det fria ordet tänjs för att passa ett marknadsinriktat nyttoperspektiv. Att det fria ordet bara är fritt så länge det passar den egna börsen.


En demokrati kräver högt i tak.

Det är den tredje stadsmaktens uppgift att granska makten. Men vad händer när det är så lågt i tak på näringslivstillvända blaskor som bara vill skriva positivt, att ingen orkar granska makten.

För att skickligt kunna följa sin uppgift, krävs det högt i tak, Freedom of speach, mina damer och härrar - det är något att gå i döden för.¨


ursäkta alla djävla stavfel, jag stavar ofta fel när jag är upprörd och det ärj ag nu..tamejfan


Av Marie - 23 april 2009 10:50

är titeln bekant? På svenska heter det Gökboet.

Nu är det här....jag är inne i en manisk fas. Det börjar med att jag kommer hem mitt i natten och finner sambon och sonen i sängen. De drar timmerstockar som inte är av denna världen. I vanliga fall brukar jag knuffa till snarkmaskinerna och sedan hinner jag somna innan det börjar om. Men nu när vi omorganiserar på jobbet är det en del att tänka på. Jag ligger klarvaken och kan INTE somna. Jag lägger mig i soffan och somnar väl inte förrän strax innnan väckerklockan ringer.


Så ska sonens skolgrejor packas ihop. Jag söker genom alla tänkbara ställen där man kan hitta en ren handduk till min sons gympapåse. Han hittar en blöt handduk på golvet till badrummet som vi försöker torka över elelementet som står och tjuter i hallen. Det är bara att ge upp, så jag ringer min väninna och ber att få låna en ren handduk. Vi sätter oss i bilen. Jag ställer bilen på tomgång medan sonen sitter och väntar. Hon viker en vit noppig handuk och berättar att hon precis har börjat om med plugget och undrar om jag är ledig. Jag säger att jag har mycket att göra (och det är sant, men jag är rädd för att hon vill att jag ska hjälpa henne med hennes skoljobb - hon har dyslexi - men jag har inte tid...) men vi enas om att jag ska dricka kaffe hos henne.


På skolan kommer jag på (sedan jag fått handuken av henne på morgonen) att det inte är gympa i dag. Så ringer jag min x-man och ber honom om hjälp. Jag utrycker mig lite humoristiskt. "Det är en säkerhets detalj i samband med passfotograferingen" säger jag "Ska hon ha cykelhjälm på sig" undrar han. Jag skrattar åt det aväpnande svaret och lägger fram problematiken i hela sin kontext:  fixa ett papper hos polisen med underskrift så vi kan fixa ett extrapass åt lillstrumpan...jag misstänker att hon inte hinner få sitt pass i tid. Jag menar sex dagar effektiv tid, hur ofta får man pass på sex dagar? I värsta fall får vi väl sleva upp en tusing för ett sådant där provisoriskt rosa pass. (suck)


Min man, förlåt x-man undrar hur det går med teveserien. Jag berättar läget. Han säger att det låter som man kan göra en intressant bakomfilm. Visst säger jag och berättar hur det ser ut här hemma just nu, kaos....allt fokus på manus, inget på hemarbete. Lite sömn, skriver på alla lediga stunder. Handuksincidenten gillar han extra mycket, liksomdet faktum att jag är manisk.

 Min exman skrattar gott och säger "dra ned på kaffet"  hmmm säger jag

och känner samtidigt hur det liksom sticker i hjärttrakten. Det har det gjort länge, man jag har ignorerat det. "Det är väl nån djävla stressymtom bara" tänker jag. Till dotkorn har jag varit och hon har i princip konstaterat att jag är hypokondriker, men mina barn säger att den där doktorn (jag nämner inga namn) alltid har fel. Hon har ställt fel diagnos på alla mina döttrar. Hmm, men jag vill inte tro att jag har fel på hjärtat, jag skyller på nerverna.


Det är fullständigt normalt att vara så här uppskruvad när jobbet omorganiseras och allt annat är kaos, så det så. Kul som fan att titta på i en film och även om/när man ser sig själv utifrån, men bäst av allt vore att sova ut ngn gång. I morgon bitti tänker jag sova till tio och INTE lämna barn till skolan, basta.


Nä nu ska jag ta tag i allt, hänga tvätt, diska, förbereda milavdragen i självdeklarationen, rätta manus och hitta på en uppfinning som gör att vi blir oeroende av bensin i framtiden. Det borde jag hinna före lunch - va är klockan redan elva. får väl omprioritera då!!!!

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards