Alla inlägg under december 2008

Av Marie - 30 december 2008 19:34

jag hittade precis en webcam över en paradisisk plats i puglia, södra Italien, nämligen Torre Vado

håll till godo, vädret verkar inte på topp men vad gör väl det:

http://www.meteowebcam.it/1864/webcam-Torre+Vado.html


och kollar man in denna pdf ser man hur underbart det är där:


http://www.torrevado.info/estate/estate-2008/guida-estate-2008-torre-vado.pdf



Av Marie - 30 december 2008 19:27

årets allra sista dag.

jag tänkte laga en god japan-inspierarad laxrätt, dricka lite skumpa och avlägga ett nyrslöfte.

mitt nyårslöfte får bli följande.

under 2009 ska jag bli både rättvisare och miljövänligare.

rent praktiskt skulle det kunna gå till så här, att när vintersnön smält undand köper jag en begagnad cykel och bestämmer mig för att göra ärenden i närområdet som att handla och annat medelst cykel. Ta inte bilen under milen. Jag kan försöka köpa närodlat och årstidens grönsaker. Jag borde sluta äta tonfisk och all annan rödmärkt fisk (så fisken kan växa sig stark i sjöar och vattendrag) vegetarian är jag ju redan alltså fiskveggie.

Fortsätta att avfallssortera och bli ännu bättre på det genom att anlägga en kompost. Växthuskompensera varje gång man tvingas ta flyget. (man betalar in för trädplantering till en organsiation. Det kan man göra direkt när man köper resan).



rättvis, ja då blir det väl att köpa rättvisa kläder, läs begagnade för nya är dyra särskilt rättvisa, det finns nästan inga rättvisa kläder, så då kan man avstå tills vidare. Ungefär 70-80 procent av alla skor som tillverkas görs i Kina och då kan man ju räkna ut under vilka betingelser arbetarna har det där. Skippa allt bläng bläng som säljs (med slipade stenar). De stackars hårt arbetande stenarbetare får sätta livet till på grund av dammet som uppstår vid stenslipningen (lästips "SJukt billigt eller vem betalar priset för ditt extrapris" av Jörgen Huitfeldt  med två andra journalistkollegor som Wallraffat sig fram till de kinseiska fabriker där stenarna slipades). Detta bling-bling säljs i dag i svenska butikskedjor som Glitter med flera.


kommer någon på något mer tips skriv gärna en kommentar.



Av Marie - 30 december 2008 14:14

jag mår fortfarande dåligt och är som en leksak till hälften uppskruvad eller som en duracellkanin som kraften börjar rinna ur. släpar mig fram och har dåligt samvete för att jag inte aktiverar sjuåringen. skjutsade nyss sextonåringen med kompisar till backen där de åker pulka av hjärtans lust. Det skär i bröstet att min lille påg sitter och ser på tecknat, men jag förmår icke mera ty jag är inte frisk och snart ska jag åter iväg och jobba.

Björn skifs går runt runt på cdspelaren. Björnskifs alla vårt hjärtas Bo-GUnnar.

Jag ser framför mig hur han dansar runt i mitt kommande manuskript.

"mickelangelo kan du svara på hur du gjorde dom alla tavlor som blev historia sen" sjunger han och jag minns min undflyende ungdom.


Av Marie - 29 december 2008 19:04

På tippen hade de byggt om. Ultramodernt och rationellt för att på effektivast möjliga sätt ta hand om vårt överflöd allt det vi låter förtränga ur vårt medvetande genom att slänga det. Där slänger vi vårt dåliga samvete och vår överkonsumtion.


Dottern och jag, vi lade alla saker där de skulle vara och precis invid skjulet med färg och lösningsmedel stod en prydlig herre med svart rock och glasögon. Själv såg jag inte klok ut i mina dansbyxor, grova kängor och yllesockar upp underknäna samt en jättelik ful röd och gul täckjacka och en mössa neddragen i ansiktet. "Hoppas han inte känner igen mig" hann det fara genom huvudet, men ack nej. Jag såg att han såg vem jag var. Det var bara upp till bevis. Fram och hej hej, presentera och så där, en kram och omfamning och hälsa till dom gamla jobbarkompisarna.


Men han dröjde kvar i mitt minne ett tag. Den snälle byråkraten, bland de snällaste jag träffat. Lugn,saklig. Jobbade med kommunens översiktsplaner och jag fick en översiktsplan över örnsköldsviks kommun i avskedsgåva när jag slutade. JAg minns honom som en snäll och tråkig liten torris. Vem vet han kanske har en elastisk stålmannendräkt i latex under de korrekta kläderna. Han kanske är en riktigt spännande man när han klivit ut från kommunledningskontoret och tagit bilen hem. Egentligen är han inte en torris, han har bara ett mycket bykråkratiskt jobb. Jagbörjade nära en inneboende längtan att placera en spionkamera i hans bil och se hur han beter sig. Svär han åt andra bilister? Sjunger han högt när han hör Björn Skifs eller möjligen Bon Jovi? Är han en djävul eller ängel i trafiken? betalar han sina p-avifter? Vem är han?

Tänk det hannjag aldrig utröna under min korta sejour som informatör på kommunen. Gåtan är ännu olöst.

Av Marie - 29 december 2008 10:47

Jag är ännu illamående och  snoret visar färgen grönt, en indikator på att man inte är riktigt pigg. Glasögonen som gick sönder på jobbet häromveckan trillar ned till nästippen och de "reservare" jag köpt från Claes Ohlsson kan jag inte hitta och till råga på allt så är lussekatten på bordet torr och smakar sågspån. Det är bara att konstatera världen är på väg att gå under/dagens I-landsproblem.


I natt läste jag en massa krönikor om det gångna året. Hela vägen på väg hem mitt i natten hörde Jag Ulrika Knutsson kulturtant och kulturförståsigpåare samanfatta året. Dagen till ära var hon iklädd ett svart litet tält, en poncho möjligen en cape. Hon lyfte upp Noréns dag bok och han från Hjoggböle som kom ut med en bok (vafan hette han).  Själv minnsjag ännu när Ulrika lyckades åstadkomma en vägg av tyst, massivt hat. Det var på filmfestivalen i Göteborg. Året var 2005 och hon satt och raljerade över Pollacks prisade Så som i Himelen. Hon hade nog inte läst av publiken hundraprocentigt för till sist reste sig en kvinan i den övre medelåldern och sade med darrande stämma sa något i stil med. "Vad är det för fel med att göra en film som alla älskar och som får en att tänka till över sitt liv och sina val". Då vände stämningen och alla kom att blänga än mer ilsket på den lilla raljerande tanten insvept i den svarta filten - alltså Ulrika. Hon började humma och hamma och ursäkta sig.

Vilket är då mitt eget bestående minne av Så som i himmelen. Jag grät innei biografen och jag grät i bilen på väg hem i min ensamhet.  grät Betänk att det var femton mil och av dessa mil så grät jag i alla fall sju av de femton milen - det är mycket (undrar vad en regnmätare skulle visa på, hög nederbörd kanske).


What else is new..I den mer intima sfären kan jag meddela att jag fallit i fällan och köpt en Amelia fylld med bantningsrecept. Jag har typ ätit tårta hela dagen i går, för jag fyllde år,  och dagen efter känner jag mig som en uppblåst fetbobba.

Nu är det bäst att kasta i sig morgon tet och tugga i sig en sådan där tjeckisk magsårsmedicin som smakar mint för nu är det dags att kroppsarbeta...Dottern och svärsonen ska flytta snart till en folkhögskola i norrland  och vi ska köra möbler till mormor och ställa i hennes stora hus och sedan ska vi på tippen med allt äckligt skräp i förrådet.


Av Marie - 28 december 2008 10:54

just det 48 år...tänk att kärringen är så gammal

Av Marie - 27 december 2008 10:55

huvudet hamrar, någon står inne i huvudet och hamrar från insidan. Ögonen svider och halsen känns som ett sandpapper när jag sväljer. Kroppen värker men jag har inte feber, ändå känner jag mig lika ömklig som en karl med lite feber.

Jag är sjuk. SJuk, sjuk, sjuk.

Det är inte kul.

Jag borde sitta och förbättra mina manus och göra annat uppbygligt, ja kanske till och med städa, men det enda jag gör är att sitta och stirra håglöst framför mig. I morgon fyller jag år. 48 år. Tänk, kärringen håller på att bli vuxen. Fan trot

Av Marie - 26 december 2008 18:39

sitter jag och går igenom morgondagens nyheter i tidningen. Det börjar bli dags att sammanfatta året medan vi rusar mot randen av 2008 för att kliva in iett 2009. Om framtiden vet man inget - åsterstår att leva i nuet. Jag fortsätter att tänka tre tankar som gör mig glad innan jag somnar. Tre saker att vara tacksam över. Ibland kan det inefatta det basala, att ha tak över huvudet. Det finns alltid tre saker att glädjas åt och man blir fan så mycket gladare när man tänker på allt man har i stället för att tänka på allt man INTE har. JAg tror lycka handlar mycket åt att glädjas åt nuet, det lilla och det man faktiskt har och har upplevt. Vänner och annat.

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards