Direktlänk till inlägg 24 april 2009

En gång

Av Marie - 24 april 2009 17:41

i tiden läste jag i tidningen om en rysk journalist som hette ANna Politkowskaja

hon hade dödats av någons kulor för att honv ar sanningen på spåren.

Den svenska yttrandefriheten är grundlagsskyddad sedan 1766 (tror jag det var, rätta mig om jag har fel). Förförra gången jag var i stockholm såg jag en intressant utstlälning. Den bar rubriken Yttrandefrihet Var går gränsen.

http://www.nobelmuseum.se/zino.aspx?articleID=11178


Cencur slår till i diktaturer som Sovjet en gång var, som Vitryssland ännu är...Utan att vara utrikesexpert tycker jag att Putin i Ryssland är otäck. Det är otäckt att den som säger och skriver för mycket i medierna i Ryssland riskerar en kula.

Anna POlitkowskaja dog för sitt mod. Hon valde sanningen.


Isak Dawitt - hoppas han friges snart. Vem bryr sig om alla som sitter och skakar galler i Burma, i Kina...osv.


Det finns så många som bär på elden och viljan att skriva sanningen. Det finns så många som har förmågan att formulera ord, meningar som kan reta.


I diktaturer älskar man positiva nyheter. Sanningen får man leta någon annan stans. Min bror var på Cuba för att sätta upp ett papeprsbruk. Det var medan Castro still was going strong, på nittiotalet. När han skulle hålla ett tal till nationen fanns det elektricitet. Alla cubaner passade därför på att tvätta och städa och ingen, nästan ingen såg Castro tala på teven. I teve handlade alla dåliga nyheter om USA, men cubanerna själva drog sina egna slutsatser. När de såg stormen vräka omkull de amerikanska bilarna eller blåsa taken av husen, bildade de sig en egen uppfattning "hmmmm. med så stora bilar och rejäla tak, borde det vara ett land med välstånd" resonerade cubanerna som slutat tro på de nyheter tidningarna publicerade.


Det är när mängden positiva nyheter blir för stor som sanningshalten kan i frågasättas. Print no harm, blame nobody. Är det ett ledord för dagen...det börjar kännas så. Det känns som det blir svårare att andas. Den tyste censorn går igen, sveper genom lokalen ser över allas axlar. Den tyste censorn hjälper oss att censurera oss själva. Den tyste cencorn finns snart över allt inuti mig, inuti dej - kanske borde vi ange den som skriver ett sanningens ord. I en diktatur vet man aldrig vem som är angivare, väggarna har öron, överallt finns ett vakande öga.

Jag blir så irriterade på alla näringslivssnubbar som klagar på att vi skriver negativa nyheter. Då har jag lust att säga, köp en pravda från sovjettiden, eller varför inte China Daily - där finns endast positiva nyheter. Sanningen bor någon annan stans. Det blir så jobbigt när det fria ordet tänjs för att passa ett marknadsinriktat nyttoperspektiv. Att det fria ordet bara är fritt så länge det passar den egna börsen.


En demokrati kräver högt i tak.

Det är den tredje stadsmaktens uppgift att granska makten. Men vad händer när det är så lågt i tak på näringslivstillvända blaskor som bara vill skriva positivt, att ingen orkar granska makten.

För att skickligt kunna följa sin uppgift, krävs det högt i tak, Freedom of speach, mina damer och härrar - det är något att gå i döden för.¨


ursäkta alla djävla stavfel, jag stavar ofta fel när jag är upprörd och det ärj ag nu..tamejfan


 
 
Ingen bild

Hank

25 april 2009 22:18

Att folk inte bryr sig mer om Dawit beror sannolikt på att han är svart och inte direkt är infödd svensk varför många inte känner att han är "äkta". Jag lägger ingen värdering i det, jag säger bara som jag tror. Lite samma sak som när tidningar gör rubriker på att "svensk mördad i Egypten" och så visar det sig att det var en invandrad snubbe från Egypten som fått svensk medborgarskap för 2 månader sen, åkt hem på besök och blivit skjuten. Då bryr sig ingen.

 
mee

mee

28 april 2009 01:05

tack för din reflektion Hank. Det ligger en del i det du säger men nu har ju Dawit åter uppmärksammats läste i DN i dag eller om det var i Söndags, där man träffade Dawits kollega som startade tidningen i Eritrea där Dawit verkade som journalist. Har även läst att EU är på G att ställa sig bakom kravet att frige Dawit. Så det rör på sig, men det har dröjt alldeles för lång tid.

http://www.mariebuhr.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 15 juli 2011 16:17

har jobbat näst sista veckan före semestern. har varit i min övernattningslägenhet och tryckt några nätter för att spara bensinpengar. Det går till så här. Man kliver upp på morgonen, äter myssli och mjölk, sedan ser man på några episoder av sex and ...

Av Marie - 14 juni 2011 12:21

idag blev jag uppringd av en pigg tjej på Stage pool. Jag är med i en grupp om fem som ska coachas. Jag nappade på detta för jag tänker att jag ska upp på banan. Jag måste ta tag i den tappade fanan. Nu är det dags- jag är full av förväntan inför d...

Av Marie - 13 juni 2011 23:48

http://insideoutnyc.wordpress.com/  

Av Marie - 31 maj 2011 13:10

http://www.youtube.com/watch?v=tBGngixvQmE&NR=1   Kitty you go girl, kan avdramatisera det mesta - som här i Mensbloggen. ...

Av Marie - 31 maj 2011 12:57

Det är något märkligt med gamla hus. ATt städa ur dem. I april städade jag ur det hus där jag levt med barnen i ungefär nio år. Nio är i princip en hel barndom. Jag gick igenom arbetsrummet och penslade mej likt en arkeolog ned lager för lager, grävd...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards