Direktlänk till inlägg 27 februari 2008

Hjälp!

Av Marie - 27 februari 2008 21:12

Jag har förvandlats till en teflonpanna. Inget fastnar längre. Ingen fastnar längre. Jag glömmer bort dem - jag glömmer bort alla de anonyma provsmakarna som vågar sig fram till mitt lilla demobord där jag ibland står i min blå kockrock och den rutiga lilla scarfsen med ett förföriskt leende och  en kycklinggryta som jag öser upp i smakportioner.


Jag minns ännu den nittioåriga damen med ett stelt leende, ryggen stelopererad kadichh.kadicch, kadicch  - så klapprade det om hennes broddar när hon gick genom supermarket på jakt efter extrapriser. Det dröjde länge innan hon vågade sig fram till mitt demobord.


Jag brukar alltid säga, charmen med det här jobbet är att man träffar så mycket människor, visst glömmer man de flesta när man delar ut mellan tre och fem hundra smakprov på en dag, men en fastnar alltid,  minst en fastnar.

Förra gången på Coop Forum. Du var 86, håret var vitt och jag såg Dig på långt håll komma gående emot mig. Du skjutsade i väg shoppingkorgen som vore den ett bovlingklot. FAntastiskt att du kunde vara så avmätt i dina rörelser att den grå coopmärkta korgen stannade precis framför det lilla demonstratrisbord jag byggt upp mellan mejeri- och ostdisken. Jag demade bantningspreparat den här dagen och jag såg för ett ögonblick besvikelsen i din blick - Du som hade hoppats på något

gott i stil med en fisksoppa från Bong, eller rent av en korvgryta tillagad av mig, mamma Scan.

Ditt hår var vitt, du doftade skog och renkött. Jag frågade;

- hur gör man för att vara så pigg vid din ålder.

- Man gör det man tycker om, svarade han och plirade med ögonen.

- och vad är det , frågade jag

- jag fiskar också brukar jag koka kaffe över öppen eld, sade mysfarbrorn. Hans yllekofta luktade lite surt och blött och han verkade höra hemma lika liväl i den här tiden som i den Ferlinska och Dan Anderssonska.


Han är mitt sista minne. Idag har jag delat ut 125 smakprov, en texmexgryta för knorr och strömmen kom och gick hela dagen för de höll på att bygga om på Coop-Forumvaruhuset och elnätet blev överbelastat och jag minns inte längre en enda - jo förrästen, jag minns den lilla flickan i kundvagnen på någon månad. Hon hade bruna knintofflor och vakna ögon, henne minns jag, men ingen annan.  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 15 juli 2011 16:17

har jobbat näst sista veckan före semestern. har varit i min övernattningslägenhet och tryckt några nätter för att spara bensinpengar. Det går till så här. Man kliver upp på morgonen, äter myssli och mjölk, sedan ser man på några episoder av sex and ...

Av Marie - 14 juni 2011 12:21

idag blev jag uppringd av en pigg tjej på Stage pool. Jag är med i en grupp om fem som ska coachas. Jag nappade på detta för jag tänker att jag ska upp på banan. Jag måste ta tag i den tappade fanan. Nu är det dags- jag är full av förväntan inför d...

Av Marie - 13 juni 2011 23:48

http://insideoutnyc.wordpress.com/  

Av Marie - 31 maj 2011 13:10

http://www.youtube.com/watch?v=tBGngixvQmE&NR=1   Kitty you go girl, kan avdramatisera det mesta - som här i Mensbloggen. ...

Av Marie - 31 maj 2011 12:57

Det är något märkligt med gamla hus. ATt städa ur dem. I april städade jag ur det hus där jag levt med barnen i ungefär nio år. Nio är i princip en hel barndom. Jag gick igenom arbetsrummet och penslade mej likt en arkeolog ned lager för lager, grävd...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards