Alla inlägg den 8 juli 2008

Av Marie - 8 juli 2008 21:54

i morgon är det den nionde juli och då kommer bussarna i vårt län att strejka. Min yngsta flicka kan inte åka till sin kompis som fyller år - om jag inte skjutsar henne. Det inenbär att jag får kliva upp från begravningskaffet (ska på begravning i morgon tidigare och göra en omväg på sissådär fyra mil när jag åker till jobbet, sedan får jag plocka upp henne mitt i natten när jag är på hemväg).

Jag har läst morgondagens s-krönika av göran greider och stärktis i min tro. Jag har känt mig ensam så länge, inte köpt några nya kläder, bara nött på dem - de omoderna jag har. Men det gladde mitt hjärta att läsa om Görans perspektiv på kläder, vem har jogort t-tröjan jag ska sätta på mig och under vilka omständigheter och nummer två för honom är hur den belastar miljön. Du är BÄSt göran. Nu orkar jag ett tag till - att inte konsumera kläder, fast det gör ont i en kvinnosjäl - man vill ju så gärna....klä sig fin....

men det jag har duger ett bra tag till. Sedan jag blev medveten har jag trots det köpt två plagg till mig själv - en kjol och en kappa, båda dessa behövde jag. ingen av dessa var rättvisa eller miljövänliga. De var billiga, säkerligen tillverkade i kina eller indonesien av någon stackars flicka under slavliknande förhållanden. Kjolen säkert färglad med starka kemikalier och den där bomullen är redna döden för miljön. skäms på mig.

men jag har blivit secoundhandaffärens bästa vän och i oktober ska jag och min nyvunna vän ha en klädbytar dag helt UTAN pengar, alla bara byter med varandra i skolans gympasal och sedan skänker vi det som blir över till bikupan, dvs röda korset. så ska en slipsten dras. Men än har jag inten cykel köpt för korta ärenden inom byn. Än är sommaren här och jag står i slänten och river upp buskar för hand, för buskaget håller på att ta över gräsmattan. I dag var det så varmt att jag fick gå in och lägga mig, orkade inte ligga i solgasset i trädgården. sedan när jag skulle springa, när solen lugnat ner sig kom väninnano ch sedan blev det ingen tid att springa innan jag skulle åka och jobba. känner ur tightsen spänner mot magen under den vida omlottklänningen. suck.. suck.. suck...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards