Direktlänk till inlägg 29 mars 2008

min mamma är värsta grym på "luft-cittra"

Av Marie - 29 mars 2008 11:09

Min mamma. Hon har fräknar längs hela armen, och i ansiktet och över allt tror jag. Jag tror det handlar om pigmentering. När jag var liten flicka avundades jag min mamma och hennes fräknar, hade gärna sett att jag fått några på näsan i alla fall. När jag frågade henne hur man skulle göra för att få fräknar sade hon alltid. Man ska vara väldigt väldigt snäll. Så jag gick omkring i en slags helig snällhetsbubbla i flera timmar och sprang och speglade mig men inga fräknar så långt ögat kunde se. JAg prövade även pepparkakor för sådana sägs förhöja snällhetsgraden, men resultatet blev oftare lös mage (som i och för sig kan ge tillfälliga prickar i röven om de kommer ut med hög hastighet i toaporslinet - rekyleffekten)


Nu har jag insett att hon lurade mig, drog mig vid näsan, men hon är förlåten för det och mycket annat. Jag inser att jag själv måste ställt till med mängder av hyss och stundtals varit en ren plåga. Därför kan man inte annat än älska henne. I dag talade vi på telefonen, vi för det mycket ofta nu mera, särskilt sedan min far gick bort för några år sedan.


Träffas gör vi ofta också (glömmer aldrig doppet vi gjorde i badhuset på internationella kvinnodagen, kallat internationella kvinnodoppet som ska bli en tradition. Mamma hade inte simmat på trettiofem år och baddräkten var lika gammal om inte äldre. Tillsammans åkte hon, jag och döttrarna till badhuset - ett äventyrsbad och så tillbringade vi denna speciella kvinnodag med bad och mamma var så söt i sin baddräkt där hon sträckte ut i långbassängen....)och hon hämtar och passar ofta min lilla sexårige son och ja, jag skulle nog inte ha grejat upp mina studier, min skillsmässa och mycket, mycket annat om jag inte hade kännt hennes stöd vid min sida.

Idag blir jag alldeles varm om hjärtat när jag tänker på hennes godhet, för den sträcker sig så långt, långt utanför familjekretsen. Hon har ett litet fadderbarn i Ghana som hon brevväxlar med och skickar kort till och sådant som hör till.


I går assisterade hon en väninna på hennes fars begravning mellan klockan ett och sju. Herregud det är hårt arbete i sju timmar, dukning, matlagning och gud vet allt. Bara för att hon ansåg att hon behövde hjälp. Dom är ett helt litet gäng centerkvinnor som gör sådant där förutom politikar sig lite grand, men ofta handlar de tom matlagning och sedan har dom en cittrakurs där hon går och lär sig spela cittra en gång i veckan.


Mamma tycker att en cittra är för dyr (den kostar femtonhundra kronor) så hon lånar. Men nu i telefonen avslöjade hoon för mig att hon skulle träna på cittra och när jag frågade hur man tränar cittra när man inte har någon sade hon att hon tränar handgreppen i luften, där hon sitter vid köksbordet. Det är ju alldeles bedårande. Hon vill inte vara till besvär och åka och låna en cittra av en annan centerkvinneväninna, för hon ska in på operation. Och nyss nämnda väninna lyckades mamma övertala att låta bli att hjälpa till så länge på begravningen för väninnans pappa. "Du måste tänka på att ha dina krafter".


JAg blir alldels rörd när jag ser eller får veta om den här kvinnosolidariteten som pågår på landsbygden, hur mycket de ställer upp på varandra och hjälper varandra. Go mamma go. Hon håller igång ocks, cittrakurs en gång i veckan, sedan har hon linedance och så är hon ordförande och sekreterare i allehanda föreningar, centerkvinnor, röda korset, skogsliljan som är en slags pensionrsverksamhet och Guuuud vet allt. Mamma du är UNDERBAAAAR.


 
 
Ingen bild

Carin

11 juni 2008 21:12

Vilket fint inlägg, man vill nästan gråta. Min mamma dog när jag var 12, men jag brukar tänka att andra kvinnor har ett sådant anträngt förhållande till sina mammor så det är liksom inget att vara avis på. Men nu blev jag plötsligt väldigt avis, fast på ett varmt och glatt sätt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 15 juli 2011 16:17

har jobbat näst sista veckan före semestern. har varit i min övernattningslägenhet och tryckt några nätter för att spara bensinpengar. Det går till så här. Man kliver upp på morgonen, äter myssli och mjölk, sedan ser man på några episoder av sex and ...

Av Marie - 14 juni 2011 12:21

idag blev jag uppringd av en pigg tjej på Stage pool. Jag är med i en grupp om fem som ska coachas. Jag nappade på detta för jag tänker att jag ska upp på banan. Jag måste ta tag i den tappade fanan. Nu är det dags- jag är full av förväntan inför d...

Av Marie - 13 juni 2011 23:48

http://insideoutnyc.wordpress.com/  

Av Marie - 31 maj 2011 13:10

http://www.youtube.com/watch?v=tBGngixvQmE&NR=1   Kitty you go girl, kan avdramatisera det mesta - som här i Mensbloggen. ...

Av Marie - 31 maj 2011 12:57

Det är något märkligt med gamla hus. ATt städa ur dem. I april städade jag ur det hus där jag levt med barnen i ungefär nio år. Nio är i princip en hel barndom. Jag gick igenom arbetsrummet och penslade mej likt en arkeolog ned lager för lager, grävd...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards