Alla inlägg under juli 2009

Av Marie - 15 juli 2009 12:06

i natt blev det inte många timmar. roterade som ett propellerblad, runt, runt, tankar virvlar ingen sömn.

I dag barnvakt åt sonen med sommarväninnan. De är fulla av energi - försöker sy sselsätta dem med allt möjligt. och jag ska städa...vi flyttar snart, den tionde augusti. hur ska man få styrfart på sitt liv.

Av Marie - 14 juli 2009 23:49

mitt i natten. man blir så himla sentimental

http://www.youtube.com/watch?v=7pA5UhNaYw0

Av Marie - 14 juli 2009 14:34

det tar tid att beta av inkorgen. den var på sexhundra meddelanen när jag börjae, jag läser alla - för att inte miss ngt viktigt. som här ett boktips skickat till en av döttrarna för några år sedan.

Titel:Låt Proust förändra ditt liv
Författare:De Botton, Alain
Hyllsignum:Gz Proust, Marcel
Antal sidor:221
Förlag:Wahlström & Widstrand
Utgivning år:1998

Av Marie - 14 juli 2009 14:12

mitt liv handlar mycket om att rensa nu, sedan vi fått ett flyttdatum - tionde augusti.

Därför rensar jag ur min inkorg i hotmail också. Hittade här ett boktips från min gamle konstnärlige ledare Claes-Göran.

bäst att klistra in det ngn stans så det inte försvinner i den allmänna villervallan för de där böckerna känner jag att jag vill läsa -(tack Claes-Göran):

Tystnader, författare Tillie Olsen, utgiven på Trevis förlag 1983,
ISBN 91 7160 581 9, originalets titel: Silences, första upplaga 1965

Hennes två övriga böcker heter Yonnondio, utgiven 1937 och Ge mig en gåta, utgiven 1962. (Den senare blev också till en mycket bra amerikansk film ”Tell me a riddle”.)

Av Marie - 12 juli 2009 22:47

ljud i natten.

Något hamrar

en fläkt i kontorskomplexet. 

Natt, ljud mörker,

en klocka tickar.

Natt, ljud. mörker, sommaren flyr bort

Natt. Bilar längs öde gator.

Natt, ljud i mörker. Båtar lägger till och broar öppnas.

Natt ljud mörker. Våt asfalt.

Längtan bort från, längtan till.

Natt, lyktor

mörker

landskapet passerar.

Allt flyr bort.


Av Marie - 10 juli 2009 10:39

äntligen..eller snart kan man utbrista äntligen för snart kan man köpa boken

http://www.atriumforlag.se/forfattare/tarkovskij.htm

måste lägga länken till det Umeåbaserade förlaget här så jag inte missar utgivningen. Bara för det har jag skickat efter filmen också filmen med stort F eller S möjligen. Spegeln. Den fanns med svensk textremsa - hurra!!!


måste samtiddigt drista mig till att skriva in ett filmcitat, som jag tycker är så poetiskt och vackert. Det kommer från en annan film....Blade runner.

"Alla dessa ögonblick kommer att försvinna i tiden - som tårar i regn"..."Dags att dö".

wow....och en annan ska försöka skriva dialog. Det är bara att slänga sig i väggen. Allt är redan gjort - taget liksom.

Av Marie - 9 juli 2009 18:04

sonen är stor nu, sju snart åtta. Hans sommarkompis, flickan med det mörka håret och det gåtfulla leendet är på besök. I går kväll påbörjades det första egna hemmet, en koja intill äppelträdet, byggmaterialet bestod av trenne kartonger.

Ständigt finns planer på projekt för ut- och tillbyggnation. De olika flyglarna ligger skyddade (tror de) från fukten under några färglada lakan. Vinden hugger tag i det bräckliga huset och får wellpappen att skallra. Regnet piskar, de har stövlar och regnkläder på, emellanåt kryper de in i stora salen och ägnar sig åt några tummade och sönderlästa kalleanka pocket samt det nattsvarta Nintendo DS (som jag hela tiden försöker bära in och skydda från fukten). De är lyckliga. Inget första gemensamma hem är bättre än detta. Här bor den rena kärleken. Här bor den rena glädjen och nybyggarandan. De är smått  maniska i sin iver att färdigställa och laga det som blåser isär - för att nå målet, att krypa in i det allra heligaste - det gemensamma boet. Som ett nyförälskat par.

Av Marie - 9 juli 2009 14:58

Jag läser följande:

"Om du har lyckats alltför väl i din aggressionskontroll, till följd av uppfostran och självfostran, om du har lärt dig att behärska dig i alla situationer, då kan det lbi mycket svårt för dig att hantera vrede på ett konstruktivt sätt".


AJdå! thats me in a nutshell.

.. lite längre fram i boken läser jag:


"....men i vredesuttrycket ingår å andar sidanockså ett maktanspråk, som i extremfallet kan lyda ungefär så här: "Jag är alltings mått, och alla får vara så goda att uppföra sig så att jag inte får  anledning att bli arg. Alla måste anpassa sig efter vad jag anser"  Och följdsatsen  blir: "Antingen uppför du dig som jag vill, eller också blir jag verkligt förbannad". Om budskapet i vreden uppfattas så, inleds en vredessprial. Vreden eskalerar. Vi talar då om  maktkamp. I en sådan finns angripare och offer. Men ofta vet man inte längre vem som är offer och vem som är angripare. Mycket ofta förgiftas en relation genom denna dynamik och förtroendet avtar tills man inte längre kan leva tillsammans. Bland det mest problematiska är om vreden inte blir förstådd av mottagren eller inte alls bedöms som rimlig. Då blir det omöjligt att uppnå vredens syfte - att förändra något i relationen - och vreden får inget sammanhang.


Thats me and my partner in a nutshell..

to be continued...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards