Direktlänk till inlägg 17 januari 2008

regn, regn

Av Marie - 17 januari 2008 14:30

vaknar sex, fixar i ordning sonen för skolan. Det är mörkt ute. Nästan all is på gården har regnat bort. Det är en meter från förstubron till bilen och ändå blir vi våta av det ihållande regnet. Det är inte roligt det här. JAg tänker på växthuseffekten när jag drar på mig mina randiga stövlar. Snart dör vi allihopa tänker jag och memorerar det jagminns från DNs klimatföljetong om varmare jordklot. plus fyra grader och vi är illa ute, plus fem grader och vi är alla döda.


Sonen är inte trött, fastän han var vaken till halv elva. Vi såg Death at a funeral (trångt i kistan) underbar brittisk förväxlingshumor. Sonen somnade mitt i filmen. Sedan somnade fjortonåringen efter att ha utfodrat sina råttor och sin katt. Musen ska vi begrava på fredag. Hon hette Tess och gick bort i måndags. Nu ligge hon i en plåtburk i garaget och väntar på sista färden.Sedan såg vi Beeing Julia. Underbar brittisk film om en skådespelare som har en affär med en ung amerikan. Den utspelar sig under andra världskriget. ...


Men nu är jag i nedervåningen i skolan, en typisk sjuttiotalsbyggnad.  Jag sätter mig på huk och hjälper honom av med kängorna medan han sitter på mitt vänstra knä, men det gör så ont i min tennisarmbåge (tänk om man ändå fått den av ihärdigt tennisspelande. Här handlar de tom att ha skrivit ett helt liv och vid uppnådda 47 års ålder sätter arbetsskadan in. Det oroar mig så in i helvete) så han får byta knä så jag kan byta hand.


Sedan går vi in til lhans krok och jag hjälper honom att hänga av sig täckbyxor, fleecejacka och täckväst. VI promenerar in på dagis lite längre bort. Han tar min gröna sjal som jag fått från svägerskan (hon har köpte den på en shoppingresa i Kina.Jag vet någon stackars Kines har gjort den för en salvlön men jag älskar den där sjalen) och sonen vill ha den för den luktar mamma.


Han sätter sig i den gröna soffan. Alla andra följer med fröken Annika, med det rufsiga håret och dom rosa tofflorna,  som kör frukostvagnen in till fritids i korridoren. Sonen sitter kvar. "Ska du inte följa med" undrar jag. "Dom ska duka först" konstaterar han sakligt. "ok. vad cool du är" försöker jag. "Du kan ju chilla här ett tag då och sedan gå in till dom andra" sonen nickar. Jag kramar om honom och går till bilen och kör hemåt i regnet.


Vid postlådan gör jag en specialare så backspegeln viker sig, men jag kan veva ner rutan och ta upp DN och lokalblaskan utan att behöva kliva ut. Sedan promenerar jag in och börjar läsa tidningen. Äldsta dottern sitter och ser på manga på min jobb/skrivdator. Hon har varit vaken hela natten. "Ska du inte sova snart" undrar jag. Hon rycker på axlarna.


Vi avbryts av att hennes pojkvän ringer och jag stänger av datorn så den får vila lite. Halv tio lyckas jag lura henne i säng (hon tänkte ta bussen hem till Härnösand UTAN att sova innan). Sedan går jag och lägger mig. Jag vaknar med ett ryck klockan halv tolv. Jag går ut en snabb sväng med hunden. Jag halkar över gräsmattans isfläckar.


Uppe på grusvägen är vägen helt bar. När vi passerar granntomten har fem katter bildat ett gäng. En av dom vär här utanför dörren och skrek i morse. Den är kärlekskrank och väntar ut våran Sessan. Minsta dottern försökte köra bort den gång på gång. Grannens flicka har berättat att dom har ett sexnäste på kyrkogråden, kvarterets katter. Det är uppehåll i regnandet. JAg ser att väninnans bil inte är hemma, bara sambons. Jaha, då jobbar hon väl som vanligt då, tänker jag stilla och staplar runt på den vattensjuka åkern. Här och där får jag parerar för att inte falla när jag går över isfläckar. Hunden vill aldrig bajja, han vänder sig om gånng på gång och ser på mig storögt.

Sedan bär det av heåt. Jag kommer till scen 27. Nu har jag lyckats korta mitt långfilmsmanus tio scener. Tagit bort en massa onödiga regianvisningar. Frågan är om jag lyckas hålla mig till premissen och svara på dom stora frågorna. Det blir så mycket annat, hur visar man tankar - på film. Nästa gång skriver jag en bok - enbart med tankar - ingen handling.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 15 juli 2011 16:17

har jobbat näst sista veckan före semestern. har varit i min övernattningslägenhet och tryckt några nätter för att spara bensinpengar. Det går till så här. Man kliver upp på morgonen, äter myssli och mjölk, sedan ser man på några episoder av sex and ...

Av Marie - 14 juni 2011 12:21

idag blev jag uppringd av en pigg tjej på Stage pool. Jag är med i en grupp om fem som ska coachas. Jag nappade på detta för jag tänker att jag ska upp på banan. Jag måste ta tag i den tappade fanan. Nu är det dags- jag är full av förväntan inför d...

Av Marie - 13 juni 2011 23:48

http://insideoutnyc.wordpress.com/  

Av Marie - 31 maj 2011 13:10

http://www.youtube.com/watch?v=tBGngixvQmE&NR=1   Kitty you go girl, kan avdramatisera det mesta - som här i Mensbloggen. ...

Av Marie - 31 maj 2011 12:57

Det är något märkligt med gamla hus. ATt städa ur dem. I april städade jag ur det hus där jag levt med barnen i ungefär nio år. Nio är i princip en hel barndom. Jag gick igenom arbetsrummet och penslade mej likt en arkeolog ned lager för lager, grävd...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards