Direktlänk till inlägg 27 september 2006

Sotarn kommer

Av Marie - 27 september 2006 10:51

Sotaren kommer snart, ser mig i spegeln, är jag vackerSotaren kommer snart. En gång gick han i nian och jag i sjuan. Mitt hjärta klappade för honom, en cool kille, coolast i skolan.Jag förstod aldrig att jag var vad man i dag kallar nörd. Jag trodde livet var till för mig och att jag hade en central plats.men en dag gjorde han narr av mig inför hela skolan. Efterden dagen visste jag min plats i rangordningenSotarn kommer. Jag springer ut med en soppåse ler ängsligt.Innan jag lämnade Leo på dagis i morse snabbstädade jag pannrummet.Jag säger hej och ler ansträngt när jag går förbi. Sotaren sitter i bilen, läser, ser upptagen ut.Jag springer in och plockar upp skor i hallen. Städarnervöst köket. Varför gör jag så här tänker jag medan jag står och skrapar smet från ekskivan mellan spisen och diskbänken. - Fan,fan,fan, varför är jag så djävla dum.Sotaren står ute på gården och funderar.Jag öppnar dörren, frågar med kämkläck röst:- Vill du ha kaffeHan ser på mig med en rynka i pannan, förklarar sedan.- Jag talar i telefonEn liten örsnäcka leder in i örat-Åh nej, hands free, tänker jag och fortsätter skälla på mig själv:. - Hur kan jag vara så korkadFlyr in i köket, slår i gång datorn. Ser upptagen ut, har ett berg av papper att titta ned i. Något slamrar i stegen jag reste mot väggen i morse. Jag provklättrade den upp till taketFör att se om jag skulle ramla ned. Sedan sa jag till min man.Vi har inte satt dit dom där grejorna som håller fast stegen- Aj, aj, sade han. Snart får jag väl böter.- Det är en arbetsmiljögrej det där, säger jag. Nu hör jag hur sotaren klättrar uppför stegen. Manliga bestämda steg. För första gången ser jag mitt skrivbord på datorn på riktigt.En vargaspinuppa från femtiotalet.- Hu vilket hemskt skrivbord. Vad ska man tro om mig. Sotaren hinner nog aldrig läsa att det står ”Man hating, ball breaking, hairy legged feminist” intill pinuppan. tänker jag. Det är min mellandotter Anne-Louise som lagt in skrivbordsunderlägget som ett inlägg i könsrollsdebatten och arbetsfördelningen i hemmet. Bäst att klicka upp ett dokument, tänker jag.Oj vad mycket papper jag har, jag ser jätteviktig ut. Börjar googlar på produktionsbolag i Norge.Det dundrar när sotaren sotar skorstenen.Jag drar efter andan och försöker hitta produktionsbolaget Agigatorfilm. Flickarna är unklickable.Sotaren koommer in genom ytterdörren.Jag hoppar till vid köksbordet.Sotaren försvinner ner genom källartrappen. Lättad konstaterar jag att han inte ens såg hur upptagen jag var. Nu sjunker jag långsamt in i uppgiften ”Gunnar goes comfortable” verkar vara en rolig film. Vad skönt att han inte kom in, tänker jag och jobbar på.Just då,när jag inget hör sticker sotaren in huvudet i köket. Jag vänder mig om.- Tack det är bra för mig, jag behöver inget kaffe, jag har nyss ätit frukost, säger sotaren.- Jag har inte ätit än, så jag tar mig en kopp nu, säger jag och ler ansträngt. Sotaren håller kvar blicken några extra sekunder. Han har blå keps och mörka ögon. Han ser mig djupt i ögonen. Jag börjar känna mig som en ökenråtta hypnotiserad av en skallerorm.- Ha en riktig trevlig höst Marie, säger Sotaren.- Samma, säger jag och ler.Han är ute i bilen och lämnar gården. Det knastrar av gruset när den röda bilen lämnar uppfarten.Jag går ut på farstubron och försöker se mitt hem med sotarens ögon. Palmen sticker upp ur en blå kruka. Jag räddade livet på den härom veckan. Nu har den tagit sig. Bakom den en ojemålning i lämplig betraktarhöjd för femåringar, bilden av en segelbåt på havet. Havet är blått och båten är svart. Jag är medveten om att den liknar hötorg, men dom två minsta älskar den. Vi fick den och de andra tre oljorna som hänger i hallen. Konstnärens bil var trasig och han som bodde i den just då – hemlös som han var. Min Anders lagade bilen gratis och i utbyte fick han tavlorna. Han är snäll min Anders. I hallen står skrivaren, den nyinköpta, på familjeklenoden, skänken…(som mamma lyckades hindra mig från att måla lila när jag var i tonåren). På den sitter en pytteliten och mycket älskad liten teddybjörn som Leo dressat upp med en strumpa (klippt hål för huvud, armar och ben) Mellan två oljor hänger en som Leo gjort. Den föreställer några streck. Invid den hänger ett svart hav och en svart båt och på andra sidan en orange solnedgång. Nästan ett borgerligt hem, tänker jag…men så ser jag in i teverummet och då förtas hela intrycket. På gardinstängerna hänger ovanpå gardinerna strumpor, underbyxor och joggingbyxor på tork. Ser in i köket. Tre blommor i fönstret, två av dem blommar, en håller på att dö. En skamfilad buddah tronar i köksfönstret, helgonet Padre Pio framför den heliga madonnan som står och krampaktigt håller i en kanelstång.Magen kurrar. Sotarn har åkt…Sotarn är glömd.

 
 
Ingen bild

Anne-Louise

2 oktober 2006 16:18

Varför ger du inte gubben en smäll på käften?

 
Ingen bild

Sotaren

6 juli 2007 23:46

Hej Marie
Va roligt att det är någon som känner något positivt om oss och att det inte bara är skit att vi kommer!
Jag kan nästan låva dig att om du säger nästa gång att du tycker att det är bra med sotare att dom kommer och sotar skorstenen och pannan så kommer du nog att få kaffegäst om han inte är för stressad!
/ Sotaren

 
Ingen bild

Sotis

4 augusti 2007 23:13

Det är ju nästan en liten lag att man tar en koppkaffe även om man har drukit och har bråttom, en kopp hinner man alltid som sotare ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 15 juli 2011 16:17

har jobbat näst sista veckan före semestern. har varit i min övernattningslägenhet och tryckt några nätter för att spara bensinpengar. Det går till så här. Man kliver upp på morgonen, äter myssli och mjölk, sedan ser man på några episoder av sex and ...

Av Marie - 14 juni 2011 12:21

idag blev jag uppringd av en pigg tjej på Stage pool. Jag är med i en grupp om fem som ska coachas. Jag nappade på detta för jag tänker att jag ska upp på banan. Jag måste ta tag i den tappade fanan. Nu är det dags- jag är full av förväntan inför d...

Av Marie - 13 juni 2011 23:48

http://insideoutnyc.wordpress.com/  

Av Marie - 31 maj 2011 13:10

http://www.youtube.com/watch?v=tBGngixvQmE&NR=1   Kitty you go girl, kan avdramatisera det mesta - som här i Mensbloggen. ...

Av Marie - 31 maj 2011 12:57

Det är något märkligt med gamla hus. ATt städa ur dem. I april städade jag ur det hus där jag levt med barnen i ungefär nio år. Nio är i princip en hel barndom. Jag gick igenom arbetsrummet och penslade mej likt en arkeolog ned lager för lager, grävd...

Presentation

Omröstning

Vilklen är Bästa åretom aktiviteterna?
 Att gå barfota i gräs
 Att gå barfota på grus
 Att gå barfota i gyttja
 Att trampa vindruvor barfota
 Att gå barfota i varm sand
 Att gå barfota i våt sand
 Att få maskrosor mellan tårna när man är nakenbarfota
 Att gå barfota på varm asfalt
 Att gå barfota på kall asfalt
 Att gå barfota på sn och is

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

arbetsgivare

Marie Buhrs CV med mera lösenordsskyddat


Ovido - Quiz & Flashcards